Složky potravy

11. ledna 2008 v 21:38 | Muninka:-) |  ◄ Referáty ►
Vitamíny
- jsou pro člověka nepostradatelné, protože se účastní průběhu dějů v buňkách
- přijímáme je v malých dávkách buď již hotové, nebo jejich základ (provitamin), z něhož si vitamin vytvoří tělo samo
- mají různé složení a hlavní z nich se označují velkými písmeny abecedy
- obsahují je téměř všechny potraviny
- vitamíny rozpustné v tucích: (jsou především v potravinách, které obsahují tuky - máslo, ryby, mléčné výrobky,…)
Vitamín A, E, D, K
- vitamíny rozpustné ve vodě: (při vaření je částečně ničí teplo, nejcitlivější je vitamín C)
Vitamín C
- vitamíny skupiny B:
Vitamín B1, B2, B3 nebo PP, B5, B6, B9, B12
Bílkoviny
- jsou základní stavební látky těla, a proto jsou nepostradatelnou součástí potravy
- mají značný význam pro růst organismu a pro obnovu tkání
- jsou základem enzymů i některých hormonů
- jsou obsaženy v potravinách:
a) živočišného původu: mléko, maso, vejce, mléčné výrobky,…
b) rostlinného původu: luštěniny (hrách, čočka, fazole, sója,…),…
- děti by měly dostávat asi 3-4 g bílkovin na 4 kg hmotnosti těla denně, dospělí přibližně 1 g na 1 kg hmotnosti
Tekutiny
- vodu přijímáme v nápojích i v potravě; tělo dospělého člověka obsahuje přibližně 60 % vody, tělo novorozence asi 80 % vody
- denní příjem tekutin musí přibližně odpovídat výdeji vody (potem, vydechováním, močí, stolicí)
- denně pitím přijímáme průměrně 1 - 2 litry vody (nejlépe až 3 litry denně)
- pitná voda musí být zdravotně nezávadná, vyvarovat se alkoholickým výrobkům a kofeinu (kofein odvádí vodu)
- minerální látky nejsou sice zdrojem energie, ale jsou nezbytnou součástí všech buněk; v některých tkáních se hromadí a dodávají jim tvrdost
Tuky a sacharidy
- jsou především zdrojem energie
- sacharidy přijímáme zejména v podobě škrobu v moučných potravinách, v bramborách a v rýži a ve formě cukru řepného, který je nejběžnějším sladidlem (celulózu přijímáme především v ovoci a v zelenině jako tzv. vlákninu)
- v ovoci jsou obsaženy jednoduché cukry - glukóza a fruktóza
- tuky získáváme z rostlin (oleje) nebo i ze živočichů (máslo, sádlo)
živočišné tuky: máslo, sádlo,…
rostlinné tuky: olej,…
- živočišné tuky obsahují více cholesterolu, který se snadno ukládá ve stěnách cév, takže je ve větším množství pro zdraví nebezpečný; rostlinné tuky jsou proto zdravější
- tuky jsou kromě energetické hodnoty velmi důležité i proto, že jsou v nich rozpustné některé vitamíny, které bychom jinak do těla nemohli přijímat (vitamín A a D)
cholesterol = je tuková látka, kterou lidský organismus potřebuje pro tvorbu hormonů a vitamínu D; pomáhá tělu zpracovat tuky, je také důležitý při tvorbě buněčných membrán; příliš vysoká koncentrace v krvi však nese pro organismus zdravotní rizika, především onemocnění srdce
V naší denní stravě přijímáme přibližně 10 - 12 % bílkovin, 25 - 35 % tuků a 55 - 60 % sacharidů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Allpc Allpc | Web | 11. ledna 2008 v 21:52 | Reagovat

hezkej desing

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.